Digestia

Un aparat digestiv sănătos ne ajută să trăim mai bine, să arătăm şi să ne simţim mai tineri. De asemenea, un sistem digestiv sănătos este rezultatul unor obiceiuri de viaţă sănătoase şi armonioase, care au la bază o alimentaţie sănătoasă, mişcare frecventă, odihnă, timp liber, activităţi plăcute şi relaxante.

Sistemul nostru digestiv nu poate decât să beneficieze de pe urma eliminării factorilor care îi cauzează orice disconfort. Dar nu numai sistemul digestiv este beneficiarul acestor soluţii: viaţa noastră, per total, poate fi astfel îmbunătăţită şi înfrumuseţată.

La baza digestiei stă un ansamblu de procese mecanice şi biochimice prin care alimentele sunt transformate, iar substanţele nutritive rezultate din ele sunt absorbite în organism. Durata digestiei la om – de la ingerarea alimentelor până la eliminarea lor – depinde de natura hranei şi poate dura între 33 şi 42 de ore. Prin procesul de digestie, 80% din hrană este valorificată de organism. Funcţionarea aparatului digestiv este influenţată în mod direct de calitatea tuturor alimentelor ingerate, de modul în care mâncăm, şi de starea de bine şi sănătate a întregului organism.

Digestia alimentelor în 5 pași:

Faza 1:
Digestia mecanică

  • Gura: masticaţia este prima acţiune care declanşează întregul proces de digestie; enzimele din salivă încep să descompună amidonul.
  • pH: aprox. 6,8
  • Mestecă bine! Mâncarea intră în contact cu saliva, a cărei enzime o înmoaie, pentru a uşura digestia.

Faza 2:
Digestia chimică

  • Stomacul: acizii din stomac extrag vitaminele şi mineralele din bolul alimentar, urmând să fie absorbite apoi în intestinul subţire.
  • pH: 1,5 – 3,5
  • Abia după 20 min. creierul primeşte de la stomac mesajul că este plin. Mâncaţi lent, ca să evitaţi supra-alimentaţia. Băuturile acidulate pot genera arsuri și balonare.

Faza 3:
Digestia chimică și absorbția

  • Intestinul subţire: enzimele digestive se amestecă cu mâncarea parţial digerată, separând proteinele, lipidele şi carbohidraţii. Aprox. 95% din nutrienţi sunt absorbiţi aici: vitaminele, mineralele şi electroliţii.
  • pH: 6 – 7,4
  • Beţi multă apă! Corpul produce peste 10 litri de sucuri digestive, dintre care 90% sunt reabsorbite în intestinul subţire. Adăugaţi o enzimă digestivă în caz de balonare sau gaze frecvente.

Faza 4:
Absorbția și fermentația

  • Intestinul gros: apa care rămâne este reabsorbită şi flora intestinală fermentează fibrele nedigerate.
  • pH: 5 – 5,7
  • Menţineţi colonul sănătos cu ajutorul probioticelor şi a alimentelor bogate în fibre. Bacteriile bune din intestin previn alergiile, tratează diareea şi întăresc sistemul imunitar.

Faza 5:
Eliminarea

  • Materiile rămase după primele 4 faze ale digestiei se elimină după aproximativ 3 zile de „călătorie” prin tractul digestiv.
  • pH: aprox. 6,7
  • Puteţi adăuga un supliment cu fibre.
digestia