Alți factori

Fiecare dintre noi poate influenţa aceşti factori, prevenind astfel apariţia bolii de reflux gastroesofagian (BRGE).

  • MÂNCAREA: Mesele regulate şi bine echilibrate, care respectă simptomele şi starea de sănătate a stomacului pot face diferenţa între starea de bine şi starea de rău a sistemului digestiv. Există alimente şi mâncăruri bune şi alimente şi mâncăruri mai puţin bune pentru stomac. Atenţie la alimentele care ajung în stomac!
  • BĂUTURILE: Hidratarea corpului este esenţială pentru sănătate (minim 2L de apă/zi), dar consumul excesiv de băuturi acidulate sau alcoolice nu este un obicei sănătos pentru stomac, deoarece acestea duc la creşterea acidităţii stomacului, care poate sta la baza unor boli grave.
  • ODIHNA: Tulburările digestive, cum ar fi arsurile la stomac, indigestia şi greaţa pot perturba somnul. La rândul lui, somnul- prin cantitatea şi calitatea lui – poate afecta digestia: mulţi dintre cei care suferă de sindrom de intestin iritabil sau „stomac sensibil”, experimentează o intensificare a simptomelor bolii noaptea şi dimineaţa. Odihna are un rol primordial în menţinerea sănătăţii organismului.
  • MIŞCAREA: Nu degeaba se recomandă minim 30 minute de mişcare pe zi! Pe lângă efectul benefic la nivelul stării noastre generale de bine, mişcarea are un efect pozitiv direct asupra sistemului digestiv prin controlul apetitului şi îmbunătăţirea digestiei. Însă, mişcarea trebuie făcută respectând regula de minim o oră între mese şi sport.
  • FUMATUL: Fumatul scade puterea de contracţie a sfincterul esofagian inferior care controlează calea de acces dintre stomac şi esofag, permiţând astfel sucului gastric acid să ajungă înapoi în esofag. De asemenea, fumatul poate creşte secreţia acidă a stomacului, favorizând ulcerul peptic.
  • CAFEAUA: Prin efectul său laxativ, cafeaua stimulează golirea gastrică a stomacului înainte ca hrana sa fie digerată corespunzător. Chiar de la începutul digestiei, cafeaua poate provoca arsuri la stomac (reflux acid) prin relaxarea sfincterului gastroesofagian care desparte esofagul de stomac.
  • STRESUL: S-a dovedit faptul stresul şi sănătatea sunt de fapt cele 2 sensuri ale aceluiaşi drum: stresul poate agrava ulcerul, poate favoriza boala de reflux gastroesofagian şi sindromul de intestin iritabil, poate duce la obezitate, boli cardiovasculare, diabet, depresie şi astm.
  • ANTIINFLAMATOARELE: Antiinflamatoarele nesteroidiene combat durerea, inflamaţia şi febra, dar produc reacţii adverse la nivelul sistemului digestiv. Toxicitatea lor gastrică le face fie recomandate de către medic, doar împreună cu o protecţie gastrică de calitate.
  • TIMPUL LIBER: Cu atâtea lucruri de făcut, pare ironic vorbim despre timpul liber, însă, adevărata ironie este limitarea sau eliminarea timpului liber din viaţa noastră şi odată cu acesta, a activităţilor care ne relaxează, a timpului de gândire sau de odihnă, a timpului dedicat pasiunilor noastre si activităţilor care ne fac plăcere, combătând astfel stresul.